Kajakin säilytys, kuljetus, käsittely ja huolto

Kajakkisi tai kanoottisi käyttöikää pidentää säännölliset tarkastukset, puhtaanapito, huollot, oikeaoppinen säilytys sekä kuljetus.

Ongelmien ennaltaehkäisy

Silmäile kajakkiasi - katso ja kokeile ettei ruuvit tai mutterit ole päässeet löystymään ja kiinnitä huomiota kajakin muotoon, pintoihin ja väriin sekä pidä kajakkisi puhtaana.

Merivedessä melomisen jälkeen kajakki tulee huuhdella ja putsata huolellisesti makealla vedellä. Metalliosat, kolot ja onkalot vaativat tarkemman käsittelyn koska metalli on herkkä korroosiolle ja onkalot jäävät helposti putsaamatta huolella niiden hankalan sijainnin takia. Suolaveden kristallisointi kiihdyttää kajakin kulumista eivätkä materiaalit kestä yhtä pitkään, jos niitä ei huuhdella makealla vedellä. Pidä myös kajakkasi puhtaana liasta, jos vesipesu ei riitä, pesuun voit käyttää mietoa pesuaineliuosta. Kokeile ensin pienelle alueella jos uusi pesuaine käytössä.

Metalliosat ovat usein ruostumatonta terästä, mutta nimestään huolimatta sekään ei ole täysin immuuni korroosiolle, vaikka yleisesti niin luullaankin. Ruostumattoman teräksen ruostetta ehkäisevät ominaisuudet ovat erittäin kovatasoisia ja jos nämä yhdistetään säännölliseen tarkkailuun ja puhtaanapitoon/huuhteluun, on lopputuloksena vuosikausia hyväkuntoisena kestävä materiaali.

Kajakissa useimmiten ensimmäisenä naarmuuntuvat/kuluvat kohdat ovat melojan kantapäiden tienoilla istuma-aukon sisällä, sekä ulkona kajakin rungossa kärjen puolella pohjassa. Näitä on hyvä silmäillä ja tunnustella tasaisin väliajoin, jotta alkavat naarmut tai kulumat huomataan ajoissa ja ne ehditään korjata ennen kuin syvenevät liiaksi.

Kajakin säilytys

Kajakki tulee pitää mahdollisimman hyvin suojassa suoralta auringonpaisteelta ja kaukana esim. grillin tai nuotion korkeista paikallisista lämpötiloista.

UV-säteily ja lämpö voi aiheuttaa kosmeettisia haittoja kuten värien haalenemista tai rakenteellisia haittoja kuten epämuodostumia rungossa.

Epämuodostumat ovat usein korjattavissa mutta ne vaativat vähän aikaa ja vaivaa, eikä kesälomat tai viikonloput ole otollisinta aikaa viettää lisätöiden merkeissä, kun sen ajan voisi käyttää myös itse melontaan, retkeilyyn ja kalastukseen, joten kajakkia kannattaa säilyttää oikein!

Kun kajakkia ei käytetä, sitä kannattaa säilyttää niin että luukut ovat auki ja itse kajakki on kyljellään tai ylösalaisin. Kun käytetään telinettä tai pukkeja kajakin kannattelemiseen, aseta kajakki/telineet niin että tuki on kajakin laipioiden väliseinien kohdalla ja paino lepää näissä kajakin vahvimmissa kohdissa. Pehmusta telineet hyvin esimerkiksi vaahtomuovilla. Älä koskaan säilytä kajakkia "oikeinpäin" eli pohja alaspäin pukeilla tai kannatinpuilla. Ajan kanssa kajakin pohjaan tulee painaumat tukipuista. Suosittelemme kylkisäilytystä, koska kajakin kylki on vahvin osa kajakista.

Luukut ja poistoilmaventtiilit kannattaa avata, jotta luukkuihin päässyt vesi tai rakenteiden sisälle kondensoitunut kosteus voi poistua. Kajakkia kannattaa aina säilyttää maanpinnan yläpuolella telineessä tai pukeilla eikä lähellä maata tai maassa, koska maasta nouseva kosteus ja kylmyys kuluttavat kajakkia. Kajakki pysyy tällöin myös kuivana ja puhtaana helpommin.

Kajakin kuljetus

Kajakkia kuljettaessa tulee kiinnittää huomiota siihen, että kuorma on sidottu napakasti mutta ei kuitenkaan liian tiukasti. Liian kireälle vedetyt remmit painavat runkoa sille epäluonnollisesti ja tämän seurauksena runko voi vioittua tai vääntyä, etenkin jos kajakki on sidottuna pitkään ja ilman lämpötila on korkea. Kuljetuksesta aiheutuva kajakin värinä löystyttää myös helposti ruuveja ja muttereita, joten nämä on hyvä käydä läpi yksi kerrallaan kajakin kuljettamisen jälkeen.

Kalastuskajakeissa on huomattava määrä erilaisia osia ja kappaleita, jotka kannattaa irrottaa kajakista kuljetuksen ajaksi. Mela/vapatelineet, penkit, kiskojen kiinnityspalat ja muut herkemmin irtoavat osat tulee irroittaa kajakista tai tuplavarmistaa sidonta kuljetuksen ajaksi, jotta ne eivät häviä, eivätkä aiheuta vaaratilannetta matkan aikana.

Kajakkia voi kuljettaa erilaisissa asennoissa sen mallista, rakenteesta ja tuotekohtaisista kuljetusmahdollisuuksista riippuen.

Paras kuljetusasento kajakille on pehmustetussa J-telineessä kuljettaminen kyljellään, koska kajakin kylki on sen vahvin puoli - suosittelemme tätä kuljetusasentoa aina kun se on mahdollista ja etenkin kuumalla säällä, koska PE-muovi taipuu helpommin kuumissa olosuhteissa. Jos käytät muita kuljetusasentoja, muista käyttää pehmikkeitä kattotelineissä, jotta pistekuorma ei käy liian suureksi.

Pitkän kajakin kanssa, tuulisilla keleillä, pitkillä ajomatkoilla tai isolla teillä ajaessa suosittelemme käyttämään myös keulassa ja perässä kiinnitysremmejä. Muista myös merkitä keula ja peräylitys punaisella lipulla ja/tai valolla jos ajat pimeällä.

Kajakin käsittely

Kajakkia ei tulisi koskaan raahata perässä. Pyydä kaveri nostoavuksi aina kun se on mahdollista ja yksin liikuttaessa käytä kajakkikärryä. Kajakin voi myös nostaa varovasti olalle, jos sen paino ja muoto tämän sallii.

Tasaprofiilisia kajakkikärryjä käyttäessä aseta kärryt laipion kohdalle ja V-profiilin kärryjä käyttäessä aseta teline sellaiseen kohtaan, jossa kajakki istuu siihen tiiviisti. Älä vedä kajakkia perässä kovalla vauhdilla, etenkään jos maasto on kuhmuraista tai epätasaista ettei kajakki tipu.

Rantautuessa aja kajakin keula juuri ja juuri kokonaan kuivalle maalle ja vie kajakki rannalle yllä olevia tapoja käyttäen. Älä rantautuessakaan siis raahaa kajakkia perässäsi ja vältä osumia kiviin ja pohjaan.
Näitä ohjeita noudattamalla minimoit kajakin turhan kulumisen sekä rikkoutumisen riskit ja pidennät kajakkisi ikää.

Kajakin huolto

Pidä kajakkisi puhtaana vedellä tai miedolla pesuaineliuksella. Jos käytät uutta pesuainetta, kokeile ensin pienelle alueelle. Tarkasta liikkuvat osat, narujen kestävyydet ja uusi kuluneet osat tarvittaessa. Jos käytössäsi on poljettava kajakki, voitele polkimien laakerit ja liikkuvat osat.

Polyeteenivalmisteisissa kajakeissa voit joskus törmätä ongelmaan, jossa kajakkiin on tullut selittämätön monttu esim. säilytyksen tai kuljetuksen aikana. Tätä kutsutaan nimellä ”oil canning” ja se voi johtua mm. korkeasta lämpötilasta, huonosta säilytyksestä tai huonosta / liian kireästä sidonnasta kuljettaessa.

Mikäli kajakki on ollut vaikkapa talven yli telineissä niin että kajakki ei ole ylösalaisin laipioiden kohdalta tuettu tai kyljellään, vaan ”oikein päin” eli pohja alaspäin, voi se ajan kanssa aiheuttaa painaumat kajakin pohjaan telineiden kohdalle.

Nämä painaumat tai ”oil canning” pystytään useimmiten hoitamaan kuntoon jopa ilman mitään välineitä. Polyeteeni tahtoo aina palata siihen muotoon, johon se on tehtaan muotissa valettu. Materiaalia lämmittämällä voit jouduttaa tätä prosessia, eli usein ei tarvitse muuta tehdä kuin laittaa kajakki muutamaksi tunniksi aurinkoon ja monttu oikenee. Mikäli painaumat laittavat hanakammin vastaan, voit myös lämmittää ongelmakohtaa esim. hiustenkuivaimella ja samalla painaa sitä takaisin muotoonsa käsilläsi tai asettaa pöngän suoristamaan painaumaa.