Ohjeita wakeboardingiin

Kuinka nousta ylös wakeboardilla, mikä on oikea vetonopeus ovat kysymyksiä joita aloitteleva wakeboardaaja usein kysyy. Tästä oppaasta voit lukea vinkkejä wakeboardingiin.

Veneen ei tarvitse olla iso, ihan normaalilla kalaveneelle pääsee hienosti lajiin sisään. Jo 20 hevosvoimainen moottori jaksaa nostaa ylös 100 kiloisen weikkaajan. Kokeile lauta jalassa vedessä pyöriä. Kuljettajan rooli. Lantion rooli.

Lähtotapoja on kolmea erilaista, lähtö vedestä lauta pinnalla, lähtö vedestä lauta veden alla ja lähtö laiturilta. Merkit kuljettajalle. Köyden suoruus. Kantilla säädetään nopeus.

1) Lähtö vedestä. Pidä lauta poikittain veneeseen nähden, niin että laudan yläreunasta näkyy 5-10cm. Pidä jalkoja pienessä koukussa ja kädet suorana kapulassa kiinni. Kun veneen kuljettaja lisää kaasua hiljalleen ja lautaan tulee kantoa, niin laita painoa hieman takajalalle ja kännä etujalkaa kohti venettä, jotta saat laudan veneen suuntaiseksi. Voit säädellä nousuvauhtiasi vetämällä käsiä koukkuun, jolloin lauta nousee paremmin vedestä. Kun lauta plaanaa mukavasti, siirrä paino keskelle lautaa (hieman takakeno hyvä) työnnä lantiota eteen ja suorista kädet ja nauti matkasta!

2) Lähtö vedestä lauta veden alla. Seiso veneeseen nähden poikittain olevan laudan päällä niin, että laudan etukantti on ylempänä kuin laudan takakantti eli varpaat ovat noin 5cm ylempänä kuin kantapäät. Pidä vesiraja rinnan korkeudella. Jalat voi olla lähes suorana, mutta älä yliojenna jalkoja. Pidä narusta kiinni kädet suorana. Näytä lähtömerkki kuljettajalle. Kuljettaja lisää kaasua hitaasti, jolloin lauta lähtee kiipeämään kohti pintaa. Kun saavutat pinnan, käännä lauta veneen suuntaiseksi, työnnä lantiota eteen ja suorista kädet, jos olet joutunut pumppaamaan käsiä noustessasi ja nauti matkasta!

Vinkkejä:

Opettele aluksi oikea ajoasento. Kädet suorana, lantio edessä (älä anna lantion lysähtää taakse - näin usein käy kun voimat vähenevät!) paino hyvin hienoisesti takajalalla. Opettele miten lautasi käyttäytyy: Siirrä painoa varvaskantille (etukantti), jolloin lauta lähtee kääntymään oikealle, jos weikkaat vasen jalka edellä. Siirrä tämän jälkeen painoa kantapäiden puoleiselle kantille ja huomaat miten lauta lähtee kääntymään vasemmalle. Opettele sitten ajamaan aaltojen yli. Ala pikkuhiljaa kokeilemaan yhä tiukempia kurveja.

Jos haluat opetella hyppäämään, aloita ilman aaltoa hakemaa ilmaa laudan alle eli "ollaamaan". Siirry tämän jälkeen aallolle harjoittelemaan. Lähesty aluksi aaltoa pienellä nopeudella ja nosta pikkuhiljaa nopeutta. Jos haluat alkaa hyppäämään isompia hyppyjä, pidä keskivartalo tiukkana, naru tiukalla, ja kanttaat kohti aaltoa. Tässä on tärkeää ettet anna keskivartalon lösähtää kasaan, sillä kaikki ylöspäin menevä energia kuolee tähän. Wakeboardilla ei ponnisteta vaan laudan keskiosa tuottaa ylöspäin menevän energian. Lautatyypit.

Temppuilu kannatta aloittaa opettelemalla 180 asteen käännöksistä veden päällä. Pidä huoli ettei etukantti haukkaa. swith backside jne.

Weikkaajan tärkeimmä lihakset ovat keskivartalossa.

x