Jobe Angara ja Parana nopeustesti

Jobe Angara ja Parana nopeustesti

Kävin pitämässä suppitestipäiviä Mikkelin pursiseuralle heidän tukikohdassaan Ristisaaressa Ristiinassa. Mukana oli viisi  SUP-lautaa, kolme ilmatäytteistä (Jobe Yarra, Duna ja Neva) sekä kaksi kovarunkoista (Jobe Parana ja Angara). Sää oli enemmän pilvisen puolella  ja lounaistuulta oli 5-7m/s.  Onneksi ristisaaressa on mukavan suojainen laguuni, johon lounastuuli ei käynyt, joten ensikertalaisten oli kiva testata lautoja.

Testipäivän jälkeen oli hyvä hetki kokeilla kovarunkoisten lautojen ominaisuuksia kun olosuhteet testailemiseen olivat ihanteelliset: saaren ympäri on matkaa 2,6km ja suppailuun suht navakka tuuli tarjosi myötätuulta, sivutuulta, tyyntä sekä vastatuulta. Sports trackeri kaulaan, käteen Joben kevyt ja taipumaton yksiosainen hiilikuitumela ja reipas lenkki sekä Paranalla, että Angaralla saaren ympäri. Sykkeitä en ole koskaan mittaillut, toistaiseksi ollut tyytyväinen siihen, että pumppu ylipäätänsä käy!

Ristisaari SUP

Angara alle ensimmäiseksi ja kurvaus laguunista sivutuuliosuudelle. Eteläinen järvenselkä on noin pari kilometriä tällä puolella ja sivutuulessa sai tehdä tosissaan töitä, että pysyi laudalla. Kaksi kertaa olin jo varma kaatumisesta, mutta jollain ihmeen konstilla sain pelastettua tilanteen. Eipä sillä niin väliä olisi ollut, tähän oltiin valmistauduttu henkisesti ja fyysisesti: märkkäri ja liivit päällä sekä kännykkä vesitiiviissä pussissa. Ihanteellinen märkäpuku tällaiseen hikilenkkiin missä kaatumisen vaara on olemassa +18 asteisessa tuulisessa kelissä on mielestäni 3/2mm puku. Säilytän kännykkää lenkeillä rintaa vasten liivin ja märkkärin välissä, jottei se hänksätä ikävästi vapaana kaulassa. Sivutuulen jälkeen myötäinen ja tyyni osuus sujui normaaliin malliin ja loppumatkan vastaiselle piti taas tehdä töitä.Nopea kovarunkoinen SUP Jobe Angara

Pikku huili laiturilla, Parana alle ja uudelle kierrokselle. Keli pysyi samanlaisena edelliseen kiekkaan verrattuna. Sivutuuliosuus sujui ilman kertaakaan lähellä piti-tilannetta, kuten toki myös myötäinen, tyyni ja vastatuuliosuus. Maalissa tuntui, että kierroksessa meni huomattavasti pidempään kuin Angaralla ja oli raskaampaa.

Yllätys oli melkoinen kun avasin sports trackerin; angaralle trackeri näytti seuraavaa: matka 2,61km, aika 23min 38s ja keskinopeus 6,6km/h. Parana: 2,58km aika 25min 02s ja keskinopeus 6,2km/h. Eroa oli siis vain 0,4km/h – olin varma, että ero olisi ollut 100% enemmän eli noin 1km/h.

Asiaa hetken makkaranpaiston lomassa funtsittuani tulin siihen tulokseen, että vaativa sivutuuliosuus oli Paranalle huomattavasti edullisempi, koska Paranan kylki on 1cm matalampi kuin Angarassa ja se on pyöristetty, jolloin sivutuuli tarttuu huomattavasti vähemmän lautaan kuin Angarassa, jossa laudan reuna on lähes pystysuora. Korkea kylkiprofiili aiheutti Angarassa enemmän tuulen mukana sortumista pitkällä sivutuuliosuudella, jolloin kurssia piti korjata enemmän kuin Paranalla, jolla myös pysyi pystyssä helpommin. Toisaalta suoralla ja korkeammalla reunaprofiililla saadaan lautaan jäykkyyttä ja vauhtia enemmän, mistä on hyötyä muissa kuin sivutuuli/aalto olosuhteissa.

Makkaranpaistoa ja suppailua

Selaa SUP-lautoja
Edellinen artikkeli Ensimmäinen kerta SUP-laudalla ja koiran kanssa
x